onsdag 19. desember 2012

19. desember: Regnbogelabbar

Min mormor var en strikkedame. Hun strikket oppover og nedover, bortover og til siden. Hun har strikket til alle mulige barn, barnebarn og oldebarn. Dette er faktisk en god gjeng- men hun lot seg ikke stoppe med det. Til og med kalde barn i Moldova har fått gleden av hennes strikkegalskap. Alle vi barnebarna løp alltid rundt i forskjellige strikkeplagg som vidunderstrikkeren hadde produsert. Hun fulgte ofte moten og strikket det som var aktuelt og interessant. Super Ted-bamser da DET var populært og Cosbygensre da Bill var en hit på tven. Vi har hatt leggvarmere, ulike votter, gensre og luer i alle varianter. Blånisseluen ble meget populær og jeg husker spesielt godt strikkevottene som så ut som frosker. Pingvinene på Akvariet elsket dem og sammen med en liten fetter har jeg en gang underholdt dem med disse. Vi fikk pingvinene til å følge etter oss frem og tilbake i glassruten. Ikke vet jeg hvem som var mest fascinert. Vittig var det uansett.

Min favoritt blandt alle de ulike strikkeriene er likevel Regnbuelabbene. Idéen kom vel egentlig fra NY, tror jeg? En festlig frøken som er som en del av familien kom med noen sokker hun hadde kjøpt der og mormor laget sin egen oppskrift på dem. Dette kan vel bare sies å ha blitt en kjempesuksess.


Til og med Hillesvåg Ullvarefabrikk har skjønt det. Her finner du dem!
Oppskriften hennes er delt av en tante som OGSÅ har startet strikkingen av disse fargeglade labbene. Det er hun som har strikket labbene på bildet over og var favorittjulegaven i fjor! Hillesvåg har laget mange varianter av dem, men jeg liker helt personlig regnbuefargene aller best. Man blir glad av å ha dem på føttene!

Jeg er stolt av min mormor. Skikkelig stolt. Lurer på om hun strikker der hun er nå?

1 kommentar:

  1. Ho mormor var nok van med nytta tida skulle ho klara å halda den gjengen på Austebakken med alt som skulle til..og det følgde henne nok heile livet seinare..Tek hatten av for tanter Bogga -:)))))))

    SvarSlett